Rondreis met camper door Noorwegen in 2015

De terugreis

Vanochtend werden we gewekt door het kort na elkaar starten van de auto’s van de werkende ouders. Het was rond half zeven en wij dachten we draaien ons nog even om. Uiteindelijk werden we om half tien wakker. Wederom heerlijk geslapen. De meegebrachte dekentjes zorgden ervoor dat we het niet koud hebben gehad.

Opeens realiseerden we ons dat we aan de terugreis zouden beginnen, terwijl we nog maar net op vakantie zijn. Het noordelijkste puntje van onze reis is dus bereikt. Vandaag pakken we de RV17, ons reisdoel. We waren nog maar net vertrokken, toen Laura ineens een eland langs de kant van de weg zag staan. Direct gestopt en uitgestapt om het vast te leggen.

Het was een eland met een jong, die het al snel het beter vond om zich in het bos terug te trekken. Jammer dat het bij een korte ontmoeting bleef.

Daarna de reis voortgezet naar het zuiden met als eerste een stop bij de Saltstraumen. Dit is een smal deel in een fjord waar het water zeer sterke getijdenstroom kent. We hadden ons op de hoogte gesteld van de tijden waarop het eb en vloed zou zijn en de stroom was rond 11 uur het sterkst. Waar we de camper geparkeerd hadden was een supermarkt en daar hebben we wat inkopen gedaan. Een eindje verderop kwamen we een servicestation tegen, dus hebben de watertank volgegooid en het toilet voor de zekerheid geleegd. Alles was gereed om de nacht door te brengen als vrijkampeerders. Een eindje verderop hebben we even op het strand gelopen wat schelpen gezocht.

Na een paar andere tussenstops hebben we een parkeerplaats opgezocht en genieten we nu van het uitzicht.

Volgens de reiswijzer staan we precies goed om de middernachtzon te zien. Nu maar hopen dat de bewolking wat oplost.

Louis Kramer

De eland met jong was waarschijnlijk net nog in Godøynes en dezelfde die wij regelmatig bij ons in de tuin hebben of ontmoeten bij een wandeling.