Rondreis met camper door Noorwegen in 2015

Eerst nog de kliffen van Mon en dan naar Duitsland

’s Ochtends vroeg opgestaan, zodat we rond half negen al konden vertrekken naar de parkeerplaats bij het Geocentrum. Hier hadden we nog alle keus en konden onze camper mooi in de schaduw neerzetten. Het was al aardig warm en we zagen dat er veel parkeerruimte beschikbaar was. We wisten nog niet wat we later zouden aanschouwen. Want toen we rond twaalf uur weer bij de camper kwamen was alle beschikbare parkeerruimte bezet met auto’s. Onze keuze om vroeg hier te zijn, was de juiste geweest, want nu konden we mooi in alle rust foto’s en videobeelden maken zonder veel toeristen te zien. We hebben een voetpad met veel hoogteverschillen gekozen die bovenlangs de kliffen liep en uiteindelijk uit kwam bij een trap die bij de vloedlijn eindigde. Aan deze trap die naar beneden ging kwam maar geen einde.

En dan te bedenken dat we, over de keien langs het water, wederom een trap moesten nemen om bij het startpunt uit te komen.

Laura heeft van beide trappen de treden geteld; beide hadden ca. 500 treden. Al met al een hele inspanning, maar het was de moeite dubbel en dwars waard. Toen we weer bij de parkeerplaats bij het Geocentrum (een museum) kwamen, zagen we dat het heel druk was. Op het terras was gelukkig een plaatsje vrij, waar we van de koude koffie met taart hebben genoten. Het was inmiddels al meer dan 25 graden geworden. Op het terras even gesproken met Nederlanders die op de camping Ostsee hebben gestaan en het was hun goed bevallen. Wij nemen dit advies graag aan en vertrekken richting Duitsland.

Eerst nog een deel van de route van gisteren opgepikt door het glooiende Deense landschap. Uiteindelijk de snelweg gepakt richting Rodby voor de overtocht naar Puttgarden. Hier moesten we even wachten op de volgende boot. Rond kwart voor vier reden we weer van de veerboot, nadat we aan boord een heerlijk bord goulashsoep hebben gegeten. Rond kwart over vier waren we al geïnstalleerd op de camping en kon Robert nog even de finish zien van een Touretappe. Laura ging even op het strand kijken. Na haar terugkomst hebben we nog even heerlijk in de zon gezeten. En uiteindelijk de verhalen weer even bijgewerkt op de camping.