Rondreis met camper door Noorwegen in 2015

Op naar Noorwegen

De boot vertrekt om 9.00 uur en we moesten anderhalf uur van te voren aanwezig zijn. We hebben heerlijk geslapen en staan dus wat eerder op. Het douchen laten we voor wat het is, een koud washandje is voor vandaag voldoende. Alles loopt op rolletjes en we zitten heerlijk op dek tijdens de overtocht die 4 ½ uur duurt. Een kopje chocolademelk - Robert kon de kleine lettertjes niet lezen en dacht dat hij cappuccino was – en een broodje met veel kipkerrie doet ons goed. In Langesund aangekomen blijkt het ook erg warm te zijn. De thermometer geeft regelmatig boven de dertig graden aan.

We nemen de kleinere wegen richting Skien. Iets ten noorden, gaan we van de weg af om even een versnapering te nuttigen. We komen bij een stroomversnelling met een camping. De zon staat hoog aan de hemel. We kijken elkaar aan en besluiten om hier te gaan genieten. We zijn tenslotte op vakantie en nu is het mooi weer en dan moet je in de zon gaan zitten. De camping is rustig.

Er is maar één camper en een paar caravans die hier en daar bewoond worden door vissers. Nu blijkt dat het ons al aardig afgaat. Het installeren is een fluitje van een cent. De stoelen en tafel worden uitgeklapt en de Luifel beschermt ons tegen de felle zon. Toch blijkt dat we nog wat vergeten zijn: Noorse kronen pinnen. We kunnen bij de administratie niet met de creditcard betalen. De campingeigenaar vindt het goed dat we morgen betalen. Voor het slapen gaan, constateren we dat er niemand is bijgekomen. Rustig douchen morgen dus . . .

We hadden gisteren al een probleem met koelkast. Deze werkte niet op gas. Na contact te hebben gehad met de verhuurder, raadt hij ons aan om de koelkast vaak te proberen. Hij denkt dat er lucht in de gasleiding zit. Nu we wat meer tijd hebben, onderwerpen we de koelkast en ontsteking aan een uitgebreid onderzoek. De zijkant wordt gedemonteerd en zelfs de windvanger wordt verwijderd. Het blijkt dat er helemaal geen gas stroomt. Uiteindelijk blijkt het een veiligheidsvoorziening te zijn die gecorrodeerde aansluitingen heeft. Nadat de stekkertjes heen en weer werden bewogen, bleek de koelkast direct aan te slaat. Laten we hopen dat het probleem daarmee is opgelost, want we willen wel eens in de vrije natuur staat en zonder koud bier en/of wijn is dat lang zo leuk niet.