Rondreis met camper door Noorwegen in 2015

Op naar Zweden of toch niet?

Vanochtend wederom wakker geworden van een zonnetje door het dakvenster. Hebben we al weer geluk! De hele dag een zonnetje en we snappen soms niet dat het weer zo slecht kan zijn in Noorwegen. Over het geheel hebben we tijdens onze vakantie in Noorwegen goed weer gehad. Vandaag willen we Zweden zien te bereiken. Het weer heeft dat echter voorkomen. In Fla hebben we overwogen om een Bjornepark (berenpark) te bezoeken, maar de entreeprijs was erg hoog en op de website werd duidelijk dat het vooral erg in trek was bij kleine kinderen. Toch maar niet gedaan. We hebben vandaag weliswaar vele kilometers afgelegd, maar de tussenstops duurden veel langer. De zon scheen volop en zette ons niet direct er aan toe om weer verder te rijden.

Tijdens zo’n stop op een picknickplaats met een uitzichttoren hoorden we een luid schreeuwende vader, die zijn zoontje van een jaar of twee met een ongecontroleerde rotgang van een helling zag afrennen. Het jongetje viel uiteindelijk een meter of twee vanaf een rots in de diepte op de rotsen en keien. We zagen het gebeuren en schrokken erg. Gelukkig viel het mee, de enige hulp die we konden bieden was het ter beschikking stellen van een schaar voor het afknippen van een pleister. Die hadden ze nodig voor een snee in zijn schouder. Het aanbod om bevroren etenswaren op de bult te doen, werd afgewezen.

Nog voor we ter hoogte van Oslo waren, hebben we besloten de alternatieve route te nemen en gingen ten westen langs Oslo. Ten zuiden van Oslo kwamen we in een tunnel – hellingspercentage van 7% - met daarin een heuse rotonde met vier aftakkingen met in het midden een mooi verlicht kunstwerk. Dat verwacht je zeker niet in een tunnel, die ook nog eens een mooi blauw verlichte binnenkant had.

Uiteindelijk hebben we besloten we een camping op te zoeken in Noorwegen. De eerste camping was dusdanig gesitueerd dat er nauwelijks ruimte tussen de caravans en campers was. Dit was niet de camping die wij zochten. De volgende camping Fredriksten stond in de gids als “goed” gekwalificeerd en, zo bleek later, lag op een berg. We kregen een mooi plekje in de hoek van de camping.

Later op de avond hebben we een leuke wandeling gemaakt en ontdekten we dat er op de top van de berg een fort Fredriksten was gesitueerd. Rond 1690 is hier hard gevochten met de Zweden.

De jaren daarna is het altijd een strategische stelling geweest, waarvan de overblijfselen goed bewaard zijn gebleven en het fort ’s avonds vrij toegankelijk is.

Uit de documentatie blijkt dat dit fort volgens kenners de belangrijkste, grootste en roemrijkste grensvesting is van Noorwegen.

Een mooi uitzicht over de stad Halden richting Zweden was een positieve bijkomstigheid. We zijn net niet in Zweden gekomen, maar we kunnen het in ieder geval wel zien.

Morgen zijn we van plan om vroeg op te staan om naar Denemarken te rijden.