Rondreis met camper door Noorwegen in 2015

Noorwegen op zijn best

Gisteravond was het opeens heel erg koud toen de zon achter de bergen verdween. Laura had het koud en we hebben daarom de kachel maar even uitgeprobeerd. Het was een groot succes en lekker behaaglijk in de camper. Vanochtend werden we gewekt door de zonneschijn door ons dakraam. Dat was heerlijk. Daarom vlug uit de veren en vroeg vertrokken. Helaas was het druk bij het camperservicepunt en daarom zijn we dit keer maar met een halfvolle watertank vertrokken.

We wisten dat er een veerpont op onze route lag. Toen we aan het eind van een lange tunnel tot stilstand kwamen, konden we nog net de aanlegsteiger vanMannheiler zien. Het was een korte tocht over het water naar Fordnes. We hadden gelezen dat er een mooie historische weg langs onze route lag en die werd gelukkig duidelijk aangegeven. Die hebben dus gereden en na een tijdje kwamen we bij een mooie stavkirke bij Borgund.

Na koffie te hebben gedronken en wat foto’s te hebben gemaakt, hebben we een wandelpad genomen die ons uiteindelijk naar een hele oude weg leidde.

De Trollstigen hebben we deze keer niet gezien, maar dit was eigenlijk veel mooier. Een weg die dateert uit 1790 en met de hand gemaakt. Dynamiet was toen nog niet uitgevonden.

Het weer was perfect voor een wandeltochtje dat ons in alle opzichten verrast had.

We hebben onze weg vervolgd richting Gol. De route ging over een hoogvlakte en was weer wonderschoon. Het weer speelde daar natuurlijk een belangrijke rol in. We hebben besloten om vlug een camping op te zoeken om van de zon te kunnen genieten. Gol hebben we dus niet gehaald. Het werd een camping in Hemsedal. Daar hebben we eindelijk onze BBQ kunnen gebruiken en hebben onze spareribs en kipsaté opgegeten.

Het aansteken van de BBQ ging niet vlekkeloos, want een kleine ontploffing deed Robert enorm schrikken, waardoor hij nu geen haar meer op zijn wijsvinger heeft.

Nog een opvallend verschil met het Noorden is dat het 's avonds weer donkerder is. De straatverlichting gaat hier aan en we moeten onze lampen in de camper aandoen.