Rondreis met camper door Noorwegen in 2015

Wat kan het weer veranderlijk zijn

Vannacht heeft het veel geregend en vanochtend regende het ook nog. Wat zullen we vandaag gaan doen? Dus de wegenkaart op tafel en hebben we gekozen voor de Sognefjellpass. Het bleek een goede keuze te zijn. Onderweg nam de hoeveelheid sneeuw op de hellingen toe. Een prachtig landschap trok aan ons voorbij.

Op het hoogste punt werden we getrakteerd op een heuse sneeuwbui. We waanden ons in een wintersportgebied en het weer hoorde hier gewoon bij.

De meegebrachte winterjassen kwamen goed van pas. Eigenlijk wel raar om op zomervakantie een winterjas aan te hebben en dan eigenlijk ook een muts op te willen zetten. De temperatuur was gedaald tot 4 graden Celcius.

Tijdens de afdaling werden we meer dan een uur opgehouden door wegwerkzaamheden. Hier hadden we mooi de gelegenheid om wat ervaringen te delen met andere wachtende Nederlanders. Een man vertelde dat zijn gezin met twee puberende kinderen voor het eerst op vakantie in Noorwegen was. De zoon vond Frankrijk maar niets en Noorwegen kon ook niets zijn, omdat ze daar geen internet op de camping hadden. Na de eerste avond was de zoon toch maar gaan vissen en kwam teleurgesteld terug: visdraad in de knoop en niets gevangen. Vader maakte de afspraak dat ze de volgende dag naar een hengelsportwinkel zouden gaan om advies te vragen. Een oude visser gaf hem een goede visdraad, haak en aas. De zoon moest beloven dat als hij vis zou vangen, hij dat aan de visser moest geven. Die avond werden vijf grote vissen gevangen voor de hengelwinkelier en de rest werd teruggegooid. De zoon was elke avond aan het vissen en had nog nooit zo’n mooie vakantie gehad. De dochter hield van fotograferen en kon ’s morgens niet wachten om op tour te gaan.

Toen we het dal inreden begon een schier zonnetje het te winnen van de bewolking. Uiteindelijk kwamen we op een camping die behoorlijk vol was, maar de zon – die inmiddels volop scheen – vergoedde alles. Het was een keurige camping met uitstekende voorzieningen. We konden lang van de zon genieten. De vooruitzichten voor morgen zijn goed.