Rondreis met camper door Noorwegen in 2015

Nog een dagje kilometers maken

We worden wakker door het stoppen van de regen. Ja, dat kan. Het monotone geluid van regendruppels zorgt ervoor dat we de vrachtwagens niet horen. Toen het ophield met regenen, werden we juist wakker van de vrachtwagens over de E6. We willen even douchen, maar dan blijkt dat we wel een sleutel hebben, maar geen 5 of 10 Noorse kronen munten hebben. Dus de kleren maar weer aangedaan en wederom een washandje gebruikt.

De koelkast slaat steeds weer aan op gas! Daar hebben we dus geen zorgen meer over. ’s Ochtends een nieuw probleem. De toiletcassette moet worden geleegd, maar het deurtje wil niet open. We besluiten het probleem even te laten voor wat het is. Onderweg zien we toevallig achter het ESSO-tankstation in Trondheim een Dethleffs dealer. We besluiten advies te vragen. Dit probleem heeft men vaker meegemaakt en het kan alleen verholpen worden door het binnenwerk te forceren. We besluiten dat maar te laten doen. Een kwartiertje later is ons deurtje open en zijn wij blij. Tevens gevraagd hoe het kan dat onze grijswatertank driekwart vol is en er geen vuil water geloosd wordt. Dit probleem is volledig toe te wijzen aan de noodzaak tot het gebruik van een bril bij het beoordelen van de display met tankinhoud. Het blijkt dat Robert naar het voltagemetertje heeft gekeken van de autoaccu! De tank is nog nagenoeg leeg en de afvoer heeft blijkbaar steeds open gestaan. Ja, dat is ook een manier om je tank leeg te houden.

Als we Trondheim bijna verlaten hebben, ziet Laura de Ikea en zij vindt het noodzakelijk om een badjas te hebben voor het bezoek aan de toiletruimte op de camping. Die badjas hebben ze vast en zeker bij Ikea! We worden naar een parkeerplaats achter het gebouw geleid, want onze camper is te hoog voor de grote parkeerplaats voor het gebouw. Het blijkt dat we net de verkeerde kant oplopen om de ingang te vinden en in plaats van 50 meter te hoeven lopen, lopen we nu 500 meter. Naast de badjas hebben we plastic zakjes en een kussen gekocht. Met onze Ikea-familie kaart - toevallig heeft Laura die bij haar - trakteert Ikea op gratis koffie en we nemen er een stuk appeltaart bij. Onderweg eten we om een uur of drie de andere helft van de macaroni op. Uiteindelijk zoeken we om vijf uur een camping en we vinden een mooie langs een meer bij Namsskogan. De camper wordt door Robert ontdaan van de modder, terwijl Laura de kruimeldief gebruikt om de binnenkant een schoonmaakbeurt te geven.

Robert kijkt naar de beelden van de Tour de France. Laura zoekt de bezienswaardigheden voor de komende dagen uit. Morgen gaan we op bezoek bij een neef van Laura die vlak onder Bodo woont met zijn gezin.