Rondreis met camper door Noorwegen in 2015

Reis naar Hirtshals: even doorzetten

Wat een lange reis en wat een warmte. Vanochtend om 5 uur opgestaan en om 6.15 vertrokken uit Leeuwarden. Op naar Hirtshals waar we begin dit jaar al een plekje op de camping hebben gereserveerd. Onderweg heeft de Tomtom ons uitstekend om de files rond Hamburg geleid. Door de buitenwijken van Hamburg werd de grote file vermeden. Deze is dagelijks, omdat er aan de weg wordt gewerkt. Met een gangetje van 100 km/uur was het een heel eind: meer dan 850 km. Onderweg even gestopt voor een kopje koffie, maar toen we de schnitzels zagen liggen, begon onze maag spontaan te knorren en hebben we besloten een warme maaltijd te nuttigen. Dat gaf ons weer nieuwe moed om aan de laatste 300 kilometer te beginnen.

Op zo’n 50 km voor Hirtshals hebben we besloten de snelweg te laten voor wat hij is en een stukje langs de westkust te rijden. Het was alsof we op Vlieland waren: duinen en de zee in zicht. Een mooie omgeving en dus jammer dat we de volgende dag een boot naar Noorwegen hebben geboekt. We kregen op de camping een mooi plaatsje toegewezen, centraal en op een hoekje. Daar bleek onze buurman (een Nederlander) de stroom van onze paal te gebruiken. De eigenaar loste dit snel op, even de kabel van de buurman op een andere paal ‘stekkeren’ (gelukkig maar). Na een stukje brood zijn we toch maar even naar het strand gegaan. De camping ligt namelijk aan zee. Daarna naar het centrum gelopen. Een leuk havenstadje met veel restaurantjes.

Het is wel lastig als je nog nooit met een camper op pad bent geweest. Je moet alles uitzoeken en je hebt er zeer ervaren en beschouwend publiek bij. Van alle kanten worden je activiteiten vanuit een campingstoeltje en onder een zonnescherm waargenomen. De eerste keer de auto op de levelers zetten lijkt eenvoudig, maar als je bedenkt dat je er ook weer vanaf kan stuiteren is het best lastig. Het ging mij gelukkig goed af.

Vroeg het bed opgezocht, want we waren moe van de warmte en de lange reis. Het was gelukkig lekker afgekoeld. De volgende ochtend moesten we vroeg (6.30 uur) op om op tijd bij de boot te zijn.